Samen werken aan een aanpak tegen sluipverkeer

Sluipverkeer is een groot probleem in onze gemeente. Veel automobilisten kiezen voor binnendoor wegen om files op de snelweg te vermijden.

Informatieavond 1 september

Uitnodiging informatieavond sluipverkeer 

Op maandagavond 1 september 2025 organiseren we een informatieavond om het voorgestelde maatregelenpakket te presenteren aan inwoners. U bent van harte welkom.

Meer informatie of aanmelden voor de informatieavond sluipverkeerexterne-link-icoon

Update augustus 2025

Op 7 juli 2025 vond een tweede bijeenkomst plaats, ditmaal een gecombineerde werkgroep en klankbordgroep. De werkgroep is samengesteld uit afgevaardigden van de dorpsplatforms en de verkeersgroepen. De klankbordgroep bestaat uit ondernemersverenigingen en belangenorganisaties. Omdat tijdens de eerste bijeenkomst van de klankbordgroep (14 mei) bleek dat de deelnemers ook allemaal inwoners van de gemeente West Betuwe zijn, is deze keer gekozen voor een gezamenlijke bijeenkomst. 

Doel van de avond was om het concept maatregelenpakket te presenteren. Samen met de werkgroep en de klankbordgroep gingen we in gesprek over mogelijke verbeteringen en aanscherpingen. Dat deden we in drie groepen: een groep voor Beesd, een groep voor de Boutensteinseweg en een groep voor Waardenburg. Namens de gemeente was een projectteam aanwezig, bestaande uit de projectleider, (beleids)adviseurs, gebiedsmakelaars en externe deskundigen.

Iedere groep kon vragen stellen en zorgen en aandachtspunten delen met de gemeente. Om alles zo duidelijk mogelijk te presenteren, was er ondersteunend beeldmateriaal beschikbaar, zoals een plattegrond en verbeeldingen van de mogelijke maatregelen. 

Om een paar concrete voorbeelden van die punten te noemen: 

  • Kijk nog eens goed naar flankerende maatregelen in Beesd. Daarmee bedoelen we maatregelen die moeten voorkomen dat het sluipverkeer zich verplaatst naar andere punten.
  • Kritische vragen vanuit Waardenburg waarom er geen maatregelen zijn om het verkeer door Waardenburg drastisch te verlagen. 
  • Aandacht voor de bereikbaarheid van het landbouwverkeer op de Zandweg in Waardenburg. 

Het projectteam verwerkt alle ontvangen reacties en geeft de aanwezige werkgroep- en klankbordleden hierover nog terugkoppeling.

Op 1 september is een informatieavond gepland. Dan presenteren we het voorgestelde maatregelenpakket aan bewoners en andere geïnteresseerden. 

Update juni 2025

In mei 2025 waren de eerste bijeenkomsten tijdens de verkenningsfase over het project tegen sluipverkeer. We spraken met de werkgroep (dorpsplatforms en verkeersgroepen) en de klankbordgroep (ondernemers en belangenorganisaties).

Tijdens deze bijeenkomsten vertelden we hoe we te werk gaan. We onderzoeken welke maatregelen helpen tegen sluipverkeer. Daarbij letten we bijvoorbeeld op:

  • Werkt de maatregel tegen sluipverkeer?
  • Is de maatregel juridisch mogelijk?
  • Is er draagvlak voor?
  • Is het uitvoerbaar en betaalbaar?

Elke maatregel heeft voor- en nadelen. Die bekijken we zorgvuldig.

Vier plekken met veel sluipverkeer

We richten ons nu op vier locaties waar veel sluipverkeer is:

  • De bebouwde kom van Beesd
  • De bebouwde kom van Waardenburg
  • Route Beesd-Waardenburg via de Boutensteinseweg/Marijkestraat/Tuilseveld
  • De Zandweg in Waardenburg

We richten ons op deze vier locaties omdat ze ook invloed hebben op andere locaties in de gemeente waar sluipverkeer voorkomt. Tegelijkertijd willen met de maatregelen de leefbaarheid en verkeersveiligheid verbeteren.

Wat gebeurt er de komende tijd?

  • In juli 2025 is er een nieuwe bijeenkomst. Dan komen de werkgroep en de klankbordgroep samen. We bespreken dan per locatie de mogelijke maatregelen.
  • Na de zomervakantie organiseren we een informatieavond voor alle inwoners en andere geïnteresseerden. Meer informatie hierover volgt. 
  • Daarna neemt het college een besluit. Vervolgens beslist de gemeenteraad. We verwachten dat dit in het najaar gebeurt.
  • Na het besluit van de gemeenteraad starten we direct met het uitwerken van de maatregelen. Denk aan ontwerpen, vergunningen en uitvoering.

Update april 2025

Omdat de snelweg A2 tussen Deil en Vught voorlopig niet wordt verbreed, werken we samen met inwoners, bedrijven, belangenorganisaties en provincie Gelderland aan oplossingen. Dat doen we voor die plekken waar de druk van het sluipverkeer op dit moment het hoogst is. Ons doel is om vanaf 2026 te starten met het uitvoeren van maatregelen.

Drukste sluiproutes in de gemeente

  • Binnen de bebouwde kom van Beesd en Waardenburg
  • Route Beesd-Waardenburg via de  Boutensteinseweg/Marijkestraat/Tuilseveld
  • Zandweg Waardenburg

Inwoners zien op deze wegen vaak lange rijen auto’s op werkdagen. 

Hoe pakken we het aan? 

In 2023 en 2024 is onderzoek gedaan naar sluipverkeerexterne-link-icoon. Inwoners hebben ook online enquêtes ingevuld. Hieruit blijkt waar de overlast het grootst is. Nu bekijken verkeersdeskundigen welke maatregelen mogelijk zijn tegen sluipverkeer. Denk hierbij aan herinrichting van wegen of camerahandhaving. Het college van burgemeester en wethouders zal eerst een besluit nemen over de maatregelen. Vervolgens bieden zij het maatregelenpakket in het derde kwartaal van 2025 aan de gemeenteraad aan voor een definitief besluit.

Samen met inwoners en belanghebbenden

Voordat het gemeentebestuur een besluit neemt, willen we ook weten wat inwoners en belangengroepen vinden van de maatregelen. We bespreken de maatregelen met dorpsplatforms/werkgroepen verkeer in Waardenburg en Beesd. En met die in Rumpt, Tuil en Haaften. Ook komt er een klankbordgroep met vertegenwoordigers van de dorpsplatforms/werkgroepen, ondernemers en belangengroepen. Rond de zomer organiseren we een inloopavond voor alle inwoners.