Toegangswegen GeoFort

Omwonenden GeoFort

Het GeoFort is een populair museum dat jaarlijks veel bezoekers trekt. Dat is positief voor het museum, maar zorgt ook voor meer verkeer in de omgeving. Woont u aan een toegangsweg naar het GeoFort? Dan merkt u het verkeer waarschijnlijk regelmatig. We begrijpen dat dit soms tot (verkeers)overlast kan leiden en vragen oproept.

Tot nu toe liep het contact met omwonenden via het GeoFort. Maar we willen graag direct met u communiceren. Zo blijven we beter in contact, weten we wat er speelt en kunnen wij sneller antwoord geven of actie ondernemen. 

Deze pagina is er speciaal voor omwonenden. Hier leest u hoe de situatie is en welke stappen wij nemen om de overlast te verminderen. Ook leest u hier veel gestelde vragen en hun antwoord.

Heeft u vragen of opmerkingen? Laat het ons weten. Dit kan via telefoonnummer 0345 72 88 00. Wij zijn bereikbaar tussen 8.30 en 17.00 uur. Op vrijdag tot 12.30 uur. Mailen kan ook naar gemeente@westbetuwe.nl.

Gewenste aanrijroutes: zo min mogelijk overlast

Vanuit het zuiden

De gewenste route vanaf de A15, neem afslag 29 Leerdam, richting het zuiden de N848, bij rotonde richting Herwijnen N830, bij het dorp Herwijnen op de rotonde linksaf de Nieuwe Steeg.

Deze route is ook geschikt voor grotere voertuigen zoals bussen en vrachtwagens van leveranciers.

Vanuit het noorden

De gewenste route vanuit het noorden is hetzelfde als vanuit het zuiden. Bezoekers rijden via de A2 eerst richting het zuiden naar de A15 om vanuit daar afslag 29 Leerdam te nemen. Daarna volgt de route zoals hierboven bij ‘Vanuit het zuiden’ omschreven staat.

Navigatiesystemen: gericht op snel en efficiency

Navigatiesystemen zijn ontworpen om automobilisten zo snel en efficiënt mogelijk naar hun bestemming te leiden. Daarbij houden ze vooral rekening met actuele verkeersinformatie, zoals files en wegafsluitingen en de kortste of snelste route. Ze houden geen rekening met de leefbaarheid van de omgeving. Helaas volgen gebruikers vaak blindelings de route van hun navigatie en niet de door GeoFort of de gemeente geadviseerde route.  

De bedrijven programmeren hun navigatiesystemen, daar hebben wij helaas geen invloed op. Onderstaande routes tot aan het parkeerterrein GeoFort stellen de navigatiesystemen voor (tijden zijn een indicatie en afhankelijk van bijvoorbeeld het moment van de reis). 

Vanaf A2 via afslag 15 Geldermalsen

  • Via de Boutensteinseweg en Nieuwendijk: 8,3 km en 9 minuten. 
  • Via de Lingedijk te Gellicum: 7,4 km en 11 minuten. 

Via A15 afslag 29 Leerdam, N848

  • Via Bloklandweg, Nieuwe Steeg:  17,4 km en 14 minuten

Gehighlighte tekst: Let op: Onze voorkeursroutes zijn niet de kortste of snelste routes en zullen doorgaans minder snel door automobilisten worden gevolgd als zij met een navigatiesysteem rijden.

Wat doet het GeoFort?

Groepen en leveranciers informeren

Een deel van de bezoekers is van tevoren bij GeoFort bekend, zoals schoolreisjes en groepen die met een bus komen en leveranciers die met een vrachtwagen rijden. Deze vaak grotere voertuigen zorgen voor de meeste overlast. Gelukkig kan GeoFort deze groepen vooraf informeren over de gewenste route. De instructies over de te volgen gewenste route ontvangen de planners van vervoerders, zodat chauffeurs goed voorbereid op pad gaan. Dit helpt om verkeer door smalle en minder geschikte wegen te voorkomen. GeoFort werkt dus actief mee aan het verbeteren van de verkeerssituatie.

Routeinformatie voor individuele bezoekers

Voor individuele bezoekers staat de routeinformatie op de website van GeoFort. Zo zien bezoekers die hun bezoek plannen de gewenste route om op de parkeerplaats van GeoFort te komen. Nog voordat ze hun navigatie instellen.

Toekomstige evenementen en verkeersafspraken

Op dit moment mag GeoFort alleen activiteiten organiseren die passen bij het museum, zoals educatie en voorlichting. Ook is er een zelfstandig restaurant toegestaan. Grotere evenementen die geen relatie hebben met het museum, educatie of voorlichting, zoals bruiloften of bedrijfsfeesten, zijn nu nog niet toegestaan volgens het omgevingsplan.

Het college van burgemeester en wethouders heeft wel ingestemd met een principeverzoek om de toegestane activiteiten uit te breiden met besloten feesten en partijen en openbare evenementen.

GeoFort bereidt hun vergunningaanvraag voor. Een onderbouwing rondom het aspect verkeer en parkeren is dar onderdeel van. Hieruit moet blijken of het omliggende verkeersnet toereikend is voor de eventuele toename van verkeer door toevoeging van de functies. 

Als de vergunning wordt afgegeven zullen de evenementen moeten voldoen aan de APV (Algemene Plaatselijke Verordeningexterne-link-icoon). 

Wat doet de gemeente?

Verkeerstellingen

In september 2024 voerde de gemeente verkeerstellingen uit de Nieuwe Steeg en de Tiendweg. Dit gebeurde in overleg met GeoFort. Zo kregen we een goed beeld van hoeveel verkeer er rijdt en hoe het verdeeld is over de wegen. De telling laat alle verkeer zien, dus niet alleen met de bestemming GeoFort.

Uit de telling blijkt dat de Nieuwe Steeg het drukst is. Op alle wegen gaat het, zelfs op piekdagen, om enkele honderden voertuigen per dag. Voor een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom zijn deze aantallen acceptabel.

Tegelijkertijd begrijpen we dat dit niet betekent dat er geen overlast is. Cijfers geven inzicht, maar zeggen niet alles over hoe het voelt om langs een drukke route te wonen. We nemen de zorgen van omwonenden serieus en gebruiken deze gegevens om te kijken waar we kunnen verbeteren.

LocatieGemiddelde werkdag in september 2024Piekdag, 12 september 2024
Nieuwe Steeg - van en naar het noorden620846
Tiendweg - van en naar het westen74122
Tiendweg - van en naar het oosten182299
Nieuwe Steeg - van en naar het zuiden683957

Navigatie en routeinformatie

De gemeente zorgt ervoor dat de mobiliteitsdata, zoals maximumsnelheden, locatie van verkeerslichten, parkeerplaatsen en wegcategorieën, actueel en betrouwbaar zijn. Deze gegevens deelt de gemeente op een landelijk platform. Volgens de Europese regelgeving zijn bedrijven die navigatiesystemen leveren in de toekomst verplicht om deze gegevens beschikbaar te stellen aan hun gebruikers.

Niet alle navigatiesystemen kunnen die nieuwe informatie meteen gebruiken. Dat komt doordat:

  • Sommige systemen (zoals in oudere auto's) maar eens in de paar jaar hun kaarten bijwerken. Soms is dit een handmatig handeling van een gebruiker zelf.
  • Andere systemen, zoals Google Maps op je telefoon, werken hun kaarten doorgaans vaak 
  • Het kost tijd voordat alle systemen zijn aangepast aan de nieuwe regels en technologie.

Daarom zie je nu nog verschil in welke route mensen nemen. Maar: de situatie verbetert, omdat steeds meer systemen overstappen op actuele kaarten. De gemeente blijft de eigen gegevens bijhouden op het landelijk platform. 

Bewegwijzering

GeoFort heeft niet genoeg bezoekers per jaar om in aanmerking te komen voor officiële bewegwijzering op de snelweg, provinciale en gemeentelijke wegen. Veel bezoekers maken tegenwoordig eerder gebruik van navigatiesystemen. Om deze reden is de digitale vindbaarheid voor navigatiesystemen belangrijker dan fysieke bewegwijzering.

Op verschillende routes hangen nog een aantal officiële bewegwijzering, zoals bovenaan afslag 29 Leerdam (A15). Dit zijn bewegwijzeringen uit het verleden en worden volgens de huidige richtlijnen eerder verwijderd dan uitgebreid.

In de gemeente staan wel toeristische borden (bruine bewegwijzering). Het Recreatieschap Uiterwaarde plaatst en beheert deze borden volgens bepaalde richtlijnen. 

Onderhoud aan wegen

In het voorjaar van 2025 is de Bloklandweg in groot onderhoud geweest en zijn de bermen aan weerszijden voorzien van een rij grasbetonstenen.  Auto’s en fietsers kunnen elkaar nu beter passeren. De brug aan de Haaftensche Molenvliet heeft aan de zijde van de Koorngraaf een uitwijk mogelijk gekregen. Omdat het verkeer op de brug elkaar niet kan passeren is een uitwijkmogelijkheid gerealiseerd.

De gemeente heeft de kruising bij de Bloklandweg en de N848 als aandacht gebieden gemeld bij de provincie Gelderland. De provincie is daar de wegbeheerder en onderzoekt wat zij kunnen doen aan de situatie aldaar.

Veelgestelde vragen

Overlast en meldingen

Waar kan ik het melden als ik overlast heb van geluid?

U kunt dit melden via het meldpunt van de gemeente West Betuwe: www.westbetuwe.nl/meldenexterne-link-icoon

Waar kan ik het melden als ik overlast heb van verkeersdrukte?

Ook dit kunt u melden via het meldpunt van de gemeente. Vermeld daarbij duidelijk de locatie, het tijdstip en de aard van de overlast.

Wat doet de gemeente als omwonenden verkeersoverlast ervaren?

De gemeente verzamelt meldingen en gebruikt die om knelpunten in kaart te brengen. Waar mogelijk nemen we maatregelen, bijvoorbeeld bij onderhoud of in overleg met andere partijen.

Verkeersmaatregelen

Wat doet de gemeente om verkeersoverlast te beperken?

De gemeente levert actuele verkeersdata aan een landelijk platform en verbetert wegen waar dat mogelijk is. Ook werken we samengewerkt met GeoFort om bezoekers beter te informeren over de gewenste route. We voeren verkeerstellingen uit zodat we weten om hoeveel verkeer het gaat.

Wat gaat de gemeente doen om de Tiendweg te verbeteren?

De gemeente realiseert extra passeerruimte bij de brug over de Haaftensche Molenvliet. Andere delen van de weg worden bekeken bij groot onderhoud en aangepakt indien nodig en mogelijk.

Kan de gemeente zorgen dat de snelheid van de Lingedijk in navigatiesystemen omlaag gaat? Zo worden die wegen minder interessant.

De gemeente levert actuele gegevens aan een landelijk platform. Daarin moet de opgegeven snelheid overeenkomen met de toegestane snelheid op de weg. We kunnen de snelheid dus niet zomaar lager instellen. 

Kan de gemeente van de Lingedijk in Gellicum bestemmingsverkeer maken?

GeoFort ligt dicht in de buurt van de Lingedijk. Als de weg alleen toegankelijk is voor bestemmingsverkeer, mogen bezoekers van GeoFort er gewoon blijven rijden. Ook verandert het niets aan de route die navigatiesystemen voorstellen. 

Kan de gemeente ervoor zorgen dat buschauffeurs van schoolreisjes niet meer over de Lingedijk in Gellicum rijden?

GeoFort informeert de busbedrijven en leveranciers vooraf over de gewenste route. De meeste bussen volgen die instructies. Uitsluiten dat chauffeurs hun navigatiesysteem volgen kan helaas niet.

Waarom worden er geen verbodsborden op de Lingedijk in Gellicum geplaatst voor vrachtwagens of bussen?

Verbodsborden werken alleen als ze op tijd zichtbaar zijn. Als groot verkeer pas in Gellicum een bord ziet, zoekt het ter plekke een andere route. Die is vaak net zo ongeschikt. Het verkeer verplaatst zich dan alleen. Daarnaast kunnen verhuisbedrijven en AVRI er dan ook niet meer komen.

Waarom worden sommige wegen niet verbreed of voorzien van passeerplaatsen?

Op veel plekken is daar geen ruimte voor, bijvoorbeeld door bomen, sloten of kabels. Ook blijkt dat weggebruikers bestaande passeerplekken vaak negeren. Daarom kiest de gemeente voor andere oplossingen, zoals grasbetontegels.

Waarom worden bezoekers niet verplicht om via de A15 afrit Leerdam te rijden?

Dat kan de gemeente niet afdwingen. Wel wordt deze route actief gecommuniceerd via de website van GeoFort en via toeristische bewegwijzering.

Wegbeheer en veiligheid

De Bloklandweg, Nieuwendijk, Tiendweg en Koorngraaf zijn te smal en hebben te weinig passeerplaatsen voor het verkeer dat hierover rijdt. Wat gaat de gemeente hieraan doen?

De gemeente heeft de Bloklandweg verbreed met betonstroken. Op de Tiendweg komt extra ruimte bij de brug. De gemeente legt geen nieuwe passeerplaatsen aan op smalle wegen in het buitengebied. Daar is vaak te weinig ruimte door bomen, sloten of kabels en leidingen. Bovendien blijkt dat veel weggebruikers bestaande passeerplekken negeren. Ze wijken pas laat uit, wat schade aan de berm veroorzaakt. Daarom kiezen we bij onderhoud voor andere oplossingen, zoals grasbetontegels.

Contactgegevens voor andere vraag

Neem contact op met de gemeente West Betuwe via gemeente@westbetuwe.nl of 0345 - 72 88 00.