Identiteitskaart
Identiteitskaart kwijt?
Identiteitskaart kwijt? Meld eerst dat u het document kwijt bent en maak daarna afspraak voor aanvragen nieuw document.
Doorgeven identiteitskaart vermist
Thuisservice
We bieden ook de thuisservice aan. U kunt een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs thuis aanvragen en thuis bezorgd krijgen. Maak daarvoor altijd een afspraak. Ongeveer 2 dagen voor de afspraak bellen we u. Een medewerker neemt dan telefonisch de afspraak met u door. Daarna komt een medewerker van de gemeente bij u thuis om de aanvraag op te nemen. Wij leveren de aangevraagde documenten op vrijwel iedere locatie in Nederland.
Belangrijk om te weten
Reizen met kinderen
Kinderen moeten een eigen reisdocument (een paspoort of identiteitskaart) hebben en mogen niet meer bijgeschreven staan in het paspoort van de ouders.
Als u met uw kind naar het buitenland reist en u hebt een andere achternaam dan uw kind, dan hebt u een bewijs nodig dat u de vader of moeder bent of het ouderlijk gezag hebt.
Reist u met een kind onder de 18 jaar naar het buitenland? Houd dan rekening met extra regels en uitgebreide controles door de Koninklijke Marechaussee aan de grenzen. Zo vraagt zij om een geldig paspoort of een ander identiteitsbewijs. Ook controleert de Koninklijke Marechaussee ouders die alleen met een kind het Schengengebied in of uit reizen. Het kan zijn dat u hiervoor toestemming nodig hebt. Dit gebeurt om internationale kinderontvoering tegen te gaan. Lees meer over reizen met kinderen op de website van de Rijksoverheid.
Geldigheidsduur
Een identiteitskaart is 10 jaar geldig als u 18 jaar of ouder bent. Als u jonger bent dan 18 jaar is een identiteitskaart 5 jaar geldig.
U vraagt de identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente. Kinderen die een eigen identiteitskaart willen, moeten ook naar de gemeente komen.
U moet uw identiteitskaart persoonlijk komen ophalen. Dit moet binnen 3 maanden na uw aanvraag, want daarna vervalt uw identiteitskaart. Haalt u ook een identiteitskaart voor uw kind op? Neem uw kind dan mee.
Is uw identiteitskaart verlopen? Dan levert u die in bij de gemeente.
Is uw identiteitskaart (ernstig) beschadigd? Dan vraagt u een nieuwe identiteitskaart aan. Ook levert u de oude identiteitskaart in bij de gemeente.
Lichamelijke of verstandelijke beperking
Als u door een lichamelijke of verstandelijke beperking niet persoonlijk een identiteitskaart kunt aanvragen, kan een medewerker van de gemeente naar u toe komen. Bij twijfel vraagt de gemeente u om een medische verklaring.
Identiteitskaart kwijt of gestolen
Als uw identiteitskaart in Nederland kwijt is of gestolen, kunt u direct een nieuwe aanvragen. Bij deze aanvraag tekent u een Verklaring van vermissing. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie.
Als u verzekerd bent tegen diefstal, is aangifte doen bij de politie wel aan te raden.
Als u onmiddellijk op reis moet, kunt u een nooddocument aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee.
Als u uw oude identiteitskaart terugvindt, bent u verplicht die in te leveren bij de gemeente. Deze identiteitskaart is namelijk niet meer geldig.
Als u uw identiteitskaart in het buitenland verliest, doet u aangifte bij de politie ter plaatse. Vraag om een schriftelijk bewijs hiervan. Dit hebt u nodig voor uw verzekering. In Nederland hoeft u geen aangifte te doen bij de Nederlandse politie.
Meld bij de Nederlandse ambassade of het consulaat dat uw identiteitskaart kwijt of gestolen is en vraag een nooddocument aan.
Met het buitenlandse proces-verbaal kunt u bij de gemeente een nieuwe identiteitskaart aanvragen.
Wat u verder moet weten
- Als u niet de Nederlandse nationaliteit hebt, kunt u in aanmerking komen voor een Vluchtelingenpaspoort of een Vreemdelingenpaspoort.
- Als u onder curatele staat, hebt u toestemming van de curator nodig voor het aanvragen van een identiteitskaart.
- Als u van naam verandert, moet u een nieuwe identiteitskaart aanvragen.
- Als u van geslacht verandert, moet u een nieuwe identiteitskaart aanvragen.
- Aanvragen vanuit het buitenland
- Nederlanders die in het buitenland wonen, kunnen voor een ID-kaart terecht bij een groot aantal Nederlandse vertegenwoordigingen, zoals ambassades en consulaten. Of bij een van de zogeheten grensgemeenten in Nederland. Bij zo'n aanvraag komen veel verschillende documenten kijken.
- Er is een tool voor paspoorten en ID-kaarten die het makkelijker maakt om een ID-kaart aan te vragen in het buitenland of bij een grensgemeente. Dankzij de tool kunt u online een persoonlijke checklist maken van de documenten die u nodig heeft bij uw aanvraag. Als u de tool hebt doorlopen, weet u precies welke documenten u nodig heeft. Dat scheelt u veel tijd.
Aanvragen en ophalen
- Een pasfoto die voldoet aan de pasfoto-eisen
- Alle paspoorten en/of identiteitskaarten die u nog hebt, ook als ze zijn verlopen.
- Als uw identiteitskaart in het buitenland is kwijtgeraakt of gestolen, dan neemt u het buitenlandse proces-verbaal mee.
- Pinpas om te betalen, u betaalt direct bij de aanvraag.
Kinderen tot 12 jaar
- Schriftelijke toestemming van beide ouders of van degene die het gezag over het kind heeft. Gebruik hiervoor het formulier van de gemeente of geef toestemming via DigiD. Goed om te weten: de bewaartermijn van het toestemmingsformulier is een maand. U kunt beiden ook ter plekke een handtekening zetten, dan hoeft u geen ingevuld formulier mee te nemen.
- (Kopie van) het identiteitsbewijs van beide ouders of van degene die het gezag over het kind heeft.
- Kinderen moeten zelf aanwezig zijn bij de aanvraag en bij het afhalen van hun identiteitskaart.
- Minimaal één ouder of verzorger moet aanwezig bij de aanvraag.
- Een pasfoto die voldoet aan de pasfoto-eisen
- Alle paspoorten en identiteitskaarten die u nog hebt van uw kind, ook als ze zijn verlopen.
- Pinpas. u betaalt direct bij de aanvraag.
Kosten
Identiteitskaart 2024 | Prijs |
---|---|
Voor 18 jaar en ouder | € 75,80 |
Voor 0 tot en met 17 jaar | € 40,90 |
Toeslag voor een spoedaanvraag | € 57,05 |