Geldermalsen: rotonde N327 bij Laageinde
Definitief ontwerp
Hieronder staat een korte toelichting op het definitieve ontwerp. Na de toelichting kunt u de tekeningen downloaden.
Rotonde
We passen de rotonde op de provinciale weg aan. Er komt een fiets- en voetpad aan de westzijde van de rotonde (Deilse kant). Alleen over dit fiets- en voetpad kunnen fietsers en voetgangers de rotonde oversteken.
Laan van Leeuwenstein
De Laan van Leeuwenstein wordt eenrichtingsverkeer (met uitzondering van fietsers en bromfietsers) in westelijke richting (richting Deil). Je kunt de Laan van Leeuwenstein alleen inrijden als je komt vanuit de richting Deil. Op de Provincialeweg komt ter hoogte van de Bethelkerk een uitvoegstrook voor rechtsaf. Kom je vanuit Geldermalsen of Meteren dan moet je eerst doorrijden naar de rotonde om vervolgens terug te rijden naar de uitvoegstrook ter hoogte van de Bethelkerk.
De Laan van Leeuwenstein krijgt een inrichting als fietsstraat met een breedte van 5,10 m. De rijbaan krijgt rode straatstenen en in het midden komt een strook van grijze/zwarte straatstenen (50 cm breed) die een visuele rijbaanscheiding aangeeft.
De parkeerplaatsen langs de straat worden uitgevoerd met grasbetonstenen. Zo krijgt de straat meer groen en dat past bij een inrichting die voorbereid is op klimaatverandering.
Op vijf plaatsen leggen we drempels aan.
- Een drempel op de kruising naar het parkeerterrein achter de Lingeborgh;
- Een drempel ter hoogte van de ingang naar de Lingeborgh (hier ligt nu ook al een drempel);
- Een drempel ter hoogte van de Rabobank (hier ligt nu ook al een drempel);
- Een drempel ter hoogte van de Rehobothschool;
- Een drempel ter hoogte van de Bethelkerk.
De Laan van Leeuwenstein wordt ook ingericht als een schoolzone. Zo attenderen we de weggebruiker er op dat hij/zij zich bevindt in een omgeving waar scholen zijn gevestigd. Toegepaste maatregelen zijn markering (schoolzone) op de weg, plaatsen van verkeersborden en Julipalen (gekleurde palen) bij de basisschool.
Laageinde
Om het Laageinde leefbaarder en veiliger te maken stellen we eenrichtingsverkeer in tussen de woningen Laageinde 48 en 60. Je kunt het Laageinde nog wel inrijden vanuit het noorden richting het zuiden (spoorlijn), maar niet andersom. Hierdoor neemt het aantal verkeersbewegingen af in de straat.
Oudenhof (gedeelte tussen Industrieweg en Laageinde)
Door het instellen van eenrichtingsverkeer in het Laageinde moet het verkeer omrijden via de Industrieweg-Oudenhof. We verbreden het wegdek van de Oudenhof en de buitenbocht op de kruising Laageinde-Industrieweg (kant van het spoor) zodat vrachtverkeer voldoende ruimte heeft.
Wat gaan we doen?
Voor het project is een globale planning opgesteld.
- November 2025: aanvragen benodigde vergunningen en verkeersbesluiten
- Oktober – december 2025: technische voorbereidingen
- December 2025: opdracht geven aan aannemer
- Februari – september 2026: uitvoering. We voeren het project in fases uit. Zo zorgen we er voor dat de woningen, kerk, scholen en bedrijven zoveel mogelijk bereikbaar blijven.
De planning is op dit moment nog globaal omdat er eventueel kabels en leidingen verlegd moeten worden. Dat kan er voor zorgen dat we de planning aan moeten passen.
Vragen
Heeft u vragen, neemt u dan contact op met Niels van Tiggelen, projectleider. Hij is bereikbaar via telefoon 0345 - 72 88 00 of mail niels.van.tiggelen@westbetuwe.nl.