21 mei 2025 - Sociale media - column van de burgemeester

Sociale media zijn uit de levens van veel mensen niet meer weg te denken. Je hoeft je telefoon maar aan te zetten en je krijgt een stortvloed aan informatie. De bedoeling van sociale media is om snel ergens de aandacht voor te vragen. En de dialoog op gang te brengen binnen een grote groep gebruikers. Omdat er hele grote netwerken zijn, verspreidt de informatie zich met raketsnelheid. En ook reacties komen vaak net zo snel.

We zijn met z’n allen zo ingespeeld op de snelheid van sociale media dat we het vanzelfsprekend vinden dat anderen pijlsnel reageren. Zo merk ik bij mezelf dat ik ongeduldig word als ik niet binnen een dag een reactie op een WhatsApp-bericht heb gekregen.

De verleiding is heel groot om zelf ook per ommegaande te reageren op een bericht. Een tekstje is zo getypt en met één druk op de knop de digitale wereld in geslingerd. Een enkele keer dacht ik: dit ging te snel. Soms zijn berichten nog aan te passen, maar dan moet je er snel bij zijn. Berichten zijn terug te halen of te verwijderen, maar de kans blijft heel groot dat anderen deze al gezien hebben en zelf weer verspreiden.

Dat bij sommige media het aantal tekens beperkt is, is ook een risico. Een ongezouten mening, een ongenuanceerde stelling, een persoonlijke belediging is heel snel ingetoetst en verzonden. Het kan dus geen kwaad eerst even na te denken over de toegevoegde waarde van een mening of stelling. Zeker bij gevoelige onderwerpen. Verder helpt ‘eerst tot tien tellen’ of een concepttekst even laten bezinken ook.

Woorden en beelden doen er toe. Tegenwoordig soms meer in negatieve dan in positieve zin. Mensen zijn heel snel aan de digitale schandpaal genageld. Sociale media maken meer kapot dan je lief is. Zorgvuldig gebruik veraangenaamt het leven, als je het mij vraagt.