Vraag en Antwoord informatieavond juni 2025 herinrichting straten Hellouw
Wanneer start de herinrichting van de wegen en de ontwikkeling van het sociaal dorpsplein?
De volgende stappen moeten we nog zetten voordat de schep de grond in kan voor het sociaal dorpsplein en de herinrichting van de wegen:
- Dit concept definitief plan moet het college nog vaststellen. De inbreng van deze informatieavond wordt daarin meegenomen.
- Het definitief vastgestelde ontwerp werkt de gemeente technisch verder uit naar een uitvoeringsontwerp (bestek)
- Aanbesteding en selectie aannemer
- Uitvoering Nuts in 2026:: Liander en Vitens gaan eerst het stroom/waternet verzwaren
- Start uitvoering plan door gemeente: 2e helft 2026
Is bij het verkeerscirculatieplan ook rekening gehouden met de nieuwbouw De Wauer?
Ja, daar is rekening mee gehouden.
Wat wordt de situatie voor de Irenestraat?
De Irenestraat blijft twee richtingsverkeer. De verkeersremmende maatregelen worden langer gemaakt, waardoor de weg minder aantrekkelijk wordt voor gemotoriseerd verkeer. Door asfalt te gebruiken voldoen we aan de wet geluidshinder.
Hoe gaan verlengde wegversmallingen helpen in de Irenestraat?
Verlengde wegversmallingen verkleinen de afstand tussen de wegversmallingen. Daardoor moeten weggebruikers langer op elkaar wachten. Dit verlaagt de snelheid in de straat. Daardoor wordt het veiliger en de route minder aantrekkelijk voor gemotoriseerd verkeer die via de Irenestraat het dorp in wil rijden.
Waarom worden er geen klinkers gebruikt in de Irenestraat?
Dit zou te veel geluidsoverlast veroorzaken voor de inwoners aan de Irenestraat. Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat het geluid dat klinkerverharding veroorzaakt te hard is volgens de wet geluidhinder.
Waarom wordt de Irenestraat geen 1 richtingsverkeer?
De gemeente liet een verkeerscirculatieplan opstellen. Als de Irenestraat 1 richtingsverkeer zou worden (het dorp in of uit), dan moet de westelijke entree van het dorp opnieuw worden ontworpen. Omdat dit zou gaan lopen via de Provinciale ventweg van de Graaf Reinaldweg is overlegd met de provincie. Deprovincie en gemeente zouden dan moeten investeren in aanpassingen op de provinciale ventweg en Korfgraaf west. Denk daarbij aan passeerstroken of verbreden van de ventweg en een landbouwsluis aanleggen aan de Korfgraaf west. Uit dit overleg blijkt dat deze oplossing de verkeersveiligheid niet verbetert: dit verhoogt de verkeersintensiteit op de Korfgraaf, Oudenhof en Tinnegieter. Daardoor verslechtert daar de verkeersveiligheid. De Oudenhof is dan nog de enige ontsluiting naar de N830.
Waarom is er pas op 26 juni een informatieavond?
De raad moest eerst nog besluiten wat er gebeurt met het geld dat eerder werd gereserveerd voor de rotonde bij Hellouw. Daardoor kunnen we u op 26 juni een compleet beeld geven.
Achtergrond besluit rotonde (provincie/gemeente)
De provincie onderzocht alle verkeersonveilige kruispunten in de regio met een objectief afwegingskade. Hieruit blijkt dat het kruispunt Graaf Reinaldweg met de Irenestraat geen prioriteit meer heeft voor de provincie. De gemeente heeft geen bevoegdheid in de provinciale besluitvorming.
Wat gebeurt er met het geld dat gereserveerd was voor de rotonde?
Van dit bedrag reserveert de gemeente 1,25 miljoen voor Hellouw. Dit geld is bedoeld om toekomstige verkeersknelpunten in Hellouw op te lossen, binnen de gemeentegrenzen en op wegen in eigendom/beheer van de gemeente. Het is dus niet bestemd voor het sociaal ontmoetingsplein en het verkeerscirculatieplan. De rest van het geld gaat terug naar de algemene reserve van de gemeente.
Kan ik er zelf voor zorgen dat de rotonde er komt?
Nee, dat kan niet. De Provincie gaat over deze weg en bepaalt hoe de weg wordt ingericht. De rotonde past niet in het beleid van de Provincie. Dit is een definitief besluit.