Landschap met water en bomen

West Betuwe blijft dienstverlening stap voor stap

26 mei 2025
Nieuws

De gemeente West Betuwe investeert in een steeds betere service. Dat doet zij met allerlei maatregelen. Dit merken inwoners en ondernemers doordat ze een aantal unieke diensten kunnen gebruiken. Een speerpunt is een gastvrije ontvangst van inwoners in de hal van het gemeentehuis, in deze maanden ook met 4 avondopenstellingen. Daarom zijn de balie, de spreekkamers en het gastheerschap op orde in het gemeentehuis. Bij een ander speerpunt ligt de focus op thuisservice.

Er zijn voor haar inwoners. Dat is één van de leidraden van de gemeente West Betuwe sinds haar ontstaan in 2019. Hieruit zijn de Thuisservices ontstaan. De nieuwe gemeente kreeg een grondgebied dat zich uitstrekte van Gorinchem bijna tot Tiel en van Culemborg bijna tot Zaltbommel. Kort na het ontstaan van West Betuwe is ook besloten om het gemeentehuis in Geldermalsen te verbouwen en zo klantgericht mogelijk te gaan gebruiken.

Thuisservices

West Betuwe heeft 26 kernen. Vanuit de westkant van de gemeente ligt Geldermalsen best ver weg om bijvoorbeeld een paspoort of rijbewijs op te halen. “Stel dat blijkt dat er toch iets mis mee is en je moet opnieuw naar het gemeentehuis. Dan ben je daar heel veel tijd en kilometers aan kwijt,” zegt wethouder Piet Jan den Dikken. “Daarom gaan wij sinds 2019 naar de mensen toe om deze diensten aan huis te leveren. Onze mensen nemen hiervoor ook alle benodigde apparatuur mee en reizen met een beveiligde dienstauto.”

Ogen en oren van de gemeente

Via de Thuisservice verwelkomen we ook pasgeborenen die thuis, in West Betuwe, zijn geboren “Dan heten we de pasgeborene welkom, schrijven deze in het trouwboekje in en krijgt hij of zij een cadeautje” zegt de wethouder. “De Thuisservice heeft ook een bijkomend voordeel. De mensen van de Thuisservice vormen de ogen en oren van onze organisatie. De medewerkers signaleren problemen en als het nodig is, schakelen zij - bijvoorbeeld bij eenzaamheid - team Sociaal in.” Gelukkig komt het weinig voor dat ze die problemen aantreffen. De thuisservice bestaat vooral uit reisdocumenten en rijbewijzen aanvragen én leveren. Gemiddeld gebruiken mensen die slecht ter been zijn en gezinnen met jonge kinderen de Thuisservice het meest. “Het mes snijdt aan twee kanten,” zegt Sander Theunissen, teamleider Publiek, hierover.  “De Thuisservice geeft ook minder drukte en oponthoud bij de balie in het gemeentehuis. Slechts een klein aantal gemeenten heeft de service die wij bieden. Wij zijn hier dus redelijk uniek in.”

Extra openingstijden

Vanaf 1 april tot en met 31 juli heeft de publieksbalie van de gemeente West Betuwe extra openingstijden. Van maandag tot en met donderdag is deze doorlopend geopend tot 20.00 uur. Hiermee vangt de gemeente de piek in aanvragen op. Die is ontstaan nadat in 2014 besloten is dat documenten tien jaar geldig zijn. Die ruimere openingstijd verspreidt de drukte. Daardoor gaan medewerkers zonder extra drukte van overdag de avonddienst in. Dit wordt als zeer prettig ervaren, zowel door de inwoners en als de medewerkers.

Ontvangst

Een prettige en gastvrije ontvangst van bezoekers in de hal van het gemeentehuis is een belangrijk doel. Ook veiligheid krijgt daarbij aandacht. In de avonduren was er daarom standaard beveiliging aanwezig. “De indeling van de publiekshal en de beveiliging ervan wilden we huiselijker en transparanter maken,” vertelt Den Dikken. “Wat voor een veiliger gevoel zorgt, is de schil die de balie in het gemeentehuis heeft gekregen. Die geeft ook meer privacy.” Dit geeft een rustiger setting, ondanks de grote ruimte van de ontvangsthal. De laatste jaren ziet West Betuwe een toename van agressie, ook tegen haar medewerkers. “Daarom hebben we een nieuwe functie gecreëerd,” licht de teamleider toe. “Nu staan er medewerkers met de vaardigheden van een beveiliger en de kwaliteiten van een gastheer. Zij zijn onze visitekaartjes. Het werkt heel prettig, want iedereen – bezoekers en medewerkers – voelt zich veiliger door hun aanwezigheid.”