Financieel fit

Hoe houden we onze gemeente financieel gezond? Ook als we vanaf 2025 minder geld krijgen van het Rijk? Net als alle andere gemeenten in Nederland denkt de gemeente West Betuwe al een tijd na over die vraag. Een speciale commissie met gemeenteraadsleden denkt met ons mee.

Wij willen u als inwoner de diensten blijven aanbieden die u van ons gewend bent. Samen bekijken we hoe we dat voor elkaar krijgen. We onderzoeken waar we kunnen besparen en welke reserves we kunnen inzetten. Het kan ook betekenen dat we sommige plannen wat moeten uitstellen. Of dat we prijzen moeten verhogen, bijvoorbeeld voor vergunningen. Welke keuzes we maken, daarover beslist de gemeenteraad op 7 november. 

Inkomsten van de gemeente

Wat krijgt de gemeente binnen aan geld? En wat gebeurt er als de plannen van het kabinet doorgaan?

Iedere gemeente in Nederland krijgt ongeveer 60% van haar geld van het Rijk. De rest van het geld komt binnen via:

  • gemeentelijke belastingen, bijvoorbeeld onroerendezaakbelasting;
  • heffingen, bijvoorbeeld de riool- en reinigingsheffing;
  • tarieven, bijvoorbeeld voor parkeren;
  • leges, bijvoorbeeld de kosten die u de gemeente betaalt voor bouwvergunningen en paspoorten;
  • eigen vermogen, bezittingen en bedrijven.

Minder geld van het Rijk

De gemeenten krijgen steeds meer taken, terwijl ze minder geld van het Rijk binnenkrijgen. Dit brengt ons in een lastige situatie. Het is nu nog niet duidelijk hoeveel geld we minder krijgen. De VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) verwacht dat dit bedrag in 2026 voor elke inwoner met € 100,- daalt. Als dat zo is, krijgt de gemeente West Betuwe 5 miljoen euro minder uit het gemeentefonds. Dat is een financiële uitdaging waar we ons nu al op moeten voorbereiden. En die vraagt om slimme oplossingen.