Briefadres

Heeft u geen woonadres? Bijvoorbeeld omdat u in een zorginstelling of gevangenis verblijft? Dan kunt u zich inschrijven op een briefadres. Dit kan geen postbus zijn.
  • U kunt een briefadres kiezen in heel Nederland. Het adres hoeft niet in de gemeente te zijn waar u woont. Het kan dat een familielid, vriend of kennis in een andere gemeente woont. De aanvraagt dient u in bij de gemeente van het briefadres
  • De bewoner van uw briefadres moet hier persoonlijk toestemming voor geven
  • De bewoner van uw briefadres zorgt ervoor dat u uw post krijgt
  • Het moet een officieel adres zijn uit de Basisregistratie Personen (BRP)
  • Kunt u zelf geen briefadres aanvragen? Dan doet een familielid of curator dit. U moet die persoon machtigen
  • Heeft u geen woonadres? De gemeente checkt of dit klopt. Als dit het geval is dan wordt u inschreven op het briefadres

U vraagt een briefadres aan bij de gemeente waarin het briefadres is. Voor het aanvragen van een briefadres maakt u een afspraak. Het is niet mogelijk om schriftelijk of via een e-mail een aanvraag briefadres te regelen.  

Wat moet u meenemen

  • een identiteitsbewijs van uzelf
  • een ondertekende schriftelijke toestemming van de briefadresgever (de hoofdbewoner van het adres)
  • een identiteitsbewijs (of een kopie hiervan) van de briefadresgever
  • Als u voor een ander aanvraagt heeft u een machtiging nodig

Het aanvragen van een briefadres kost niets.