Nieuwe scanner in als wapen tegen identiteitsfraude

22 mrt 2019
obiri scanner
De publieksbalies in het gemeentehuis zijn sinds kort uitgerust met scanners. Daarmee kan de gemeente misbruik van persoonsgegevens (identiteitsfraude) op een snelle en klantvriendelijke manier opsporen. Met deze scanners wordt identificatie een stuk eenvoudiger en sneller. Dat scheelt wachttijd voor u. Ook kunnen kwaadwillende personen moeilijker frauderen.

De scanner controleert oude paspoorten, identiteitskaart of rijbewijzen die u inlevert als u een nieuw document aanvraagt. De scanner kijkt of het document aan alle technische eisen voldoet door controle op echtheidskenmerken. Het controleert ook of de aanvrager van het nieuwe document dezelfde persoon is op de foto van het oude document. Zaken die medewerkers met het blote ogen niet kunnen zien, spoort de zogenaamde Oribiscanner snel en efficiënt op.

Gezichtsscanner

Met de scanner kunnen we ook gezichtsherkenning uitvoeren. Sander Theunissen, organisator van het Publiek domein vertelt hoe de gemeente deze scanner inzet: “De gezichtsscanner scant het gezicht van de aanvrager van een nieuw document. Dat doen we gewoon van achter de balie. We vragen inwoners om in een camera te kijken. De scanner vergelijkt vervolgens de nieuwe foto met de foto’s op de identiteitsdocumenten van de aanvrager. Het scannen van het gezicht doen we niet bij iedereen die een nieuw paspoort, identiteitsbewijs of rijbewijs aanvraagt. We doen dit willekeurig. Mensen hoeven er dus niets achter zoeken als hun gezicht wordt gescand. Het is simpelweg een maatregel om de veiligheid te controleren. ID-fraude is een probleem en we zitten daar als gemeente met de scanner bovenop. De ingeleverde documenten en nieuwe pasfoto’s controleren we wel standaard met de scanner.”