Gemeente start pilot om inwoners met geldzorgen beter te ondersteunen
De gemeente West Betuwe ziet dat steeds meer inwoners moeite hebben om hun financiën op orde te houden. De vraag naar schuldhulpverlening neemt toe en wordt steeds complexer. Om hier beter op in te spelen, is de gemeente gestart met de pilot Plinkr Nazorg. Een belangrijk onderdeel van Plinkr Nazorg is de begeleiding door een budgetcoach of schuldhulpverlener.
“Met Plinkr willen we zorgen dat inwoners na een schuldhulpverleningstraject niet terugvallen, en dat we geldproblemen op tijd signaleren zodat inwoners niet in de schuldhulpverlening terechtkomen,” zegt Jan de Geus, wethouder Maatschappelijke Ontwikkeling.
Inzicht in eigen geldzaken
Plinkr is een app die eenvoudig is in gebruik en helpt om inzicht te krijgen in de eigen geldzaken. In een traject van zes maanden worden inwoners door de gemeente begeleid bij het in kaart brengen van inkomsten, uitgaven, en het beheren van een budget. Daarbij wordt ook gewerkt aan digitale vaardigheden, zoals het gebruik van de DigiD- en Toeslagen-app. Ook na deze zes maanden blijft de app beschikbaar voor gebruik.
Wethouder Jan de Geus is blij met de start van de Plinkr Nazorg-pilot: “Bestaanszekerheid en financiële redzaamheid zijn belangrijke thema’s. Ook de gemeenteraad vraagt hier al langer aandacht voor. Het is goed dat we met deze methode inwoners kunnen helpen om weer grip te krijgen op hun financiën en zo grotere problemen kunnen voorkomen. Bij veel mensen met geldproblemen spelen vaak ook andere zaken, zoals gezondheidsproblemen.” Na een jaar wordt de pilot geëvalueerd.
Heeft u vragen of problemen met geldzaken? De gemeente kan u helpen. Neem contact op met Team Sociaal via 0345-728801 of stuur een e-mail naar bc@westbetuwe.nl.
Fotobijschrift: Budgetcoaches van de gemeente West Betuwe werken met de app van Plinkr Nazorg.